YΠΟΘΕΣΗ ΒΑΛΙΤΣΑ…ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΑΠΩΛΕΙΑΣ,ΖΗΜΙΑΣ, Ή ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ ΣΑΣ

Τι πιο δυσάρεστο να ξεκινήσει το ταξίδι σας με την απώλεια των αποσκευών σας; Ας ξεκινήσουμε λέγοντας, ότι η συντριπτική πλειονότητα των αποσκευών σας επιστρέφουν στα χέρια σας ακριβώς όπως τις παραδώσατε! Τι γίνετε όμως όταν τα πράγματα δεν πάνε ακριβώς έτσι;

Αρχικά, καλό θα ήτανε πριν την αναχώρησή σας να ακολουθήσετε τις παρακάτω συμβουλές όσο περίεργες και αν σας φαίνονται για την ασφάλεια των αποσκευών σας.

  1. Φωτογραφήστε τη βαλίτσα και ότι περιέχει αυτή πριν την κλείσετε για την αναχώρησή σας.
  2. Τοποθετήστε στο εσωτερικό της βαλίτσα σας ένα έντυπο με τα στοιχεία σας, όνομα, τηλέφωνο, ηλεκτρονική διεύθυνση. Αυτά αρκούν για να σας εντοπίσει κάποιος που τυχόν βρει την βαλίτσα σας.
  3. Σε καμία περίπτωση μην γράψετε την διεύθυνση του σπιτιού σας για την δική σας ασφάλεια και της οικογένειας σας!
  4. Καθαρίστε την βαλίτσα σας από αυτοκόλλητα από προηγούμενα ταξίδια. Μπορεί εσάς να σας βοηθάνε στο να την ξεχωρίζετε πιο εύκολα όμως μπορεί στο μηχάνημα ελέγχου να περάσει το λάθος αυτοκόλλητο και έτσι η αποσκευή σας να βρεθεί σε λάθος προορισμό.
  5. Αποφύγετε να χρησιμοποιείτε στα ταξίδια σας πολύ ακριβές αποσκευές. Για έναν επίδοξο κλέφτη αυτές είναι και οι πιο δελεαστικές!
  6. Αποφύγετε να τοποθετήσετε στην βαλίτσα σας πολύτιμα αντικείμενα όπως ένα laptop. Η απώλειά του είναι πολύ δύσκολο να αποδειχτεί στις Αρχές του αεροδρομίου και υπάρχει μεγάλη πιθανότητα το κλοπιμαίο να μην επιστρέψει ποτέ στα χέρια σας.
  7. Στην περίπτωση των κοσμημάτων τώρα, προτιμήστε να τα έχετε σε κάποια χειραποσκευή για μεγαλύτερη ασφάλεια.
  8. Και πάνω απ όλα μην ξεχάσετε να έχετε κλειδώσει την βαλίτσα σας με ένα λουκέτο για ακόμα μεγαλύτερη ασφάλεια ότι η αποσκευή σας δεν θα ανοιχθεί σε καμία περίπτωση.

Παρόλα τα παραπάνω όμως υπάρχει ακόμα περίπτωση να φτάσετε στον προορισμό σας και να ανακαλύψετε ότι η βαλίτσα σας είτε έχει υποστεί φθορές είτε έχει χαθεί. Σε αυτή την περίπτωση τι πρέπει να κάνετε; Ποια είναι τα δικαιώματα σας σαν επιβάτης; Καθώς και ποιες είναι οι ευθύνες των αεροπορικών εταιριών; Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε παρακάτω έτσι ώστε να ξέρετε τα δικαιώματά σας και ποιες θα πρέπει να είναι οι κίνησεις σας.

Περίπτωση που η βαλίτσα σας έχει υποστεί ζημία.

Στην περίπτωση που παραλάβετε την αποσκευή σας στο αεροδρόμιο και αντιληφτείτε ότι υπάρχουν ζημιές, θα πρέπει να την μεταφέρετε, μαζί με την κάρτα επιβίβασης και το εισιτήριο στο γραφείο απολεσθέντων. Ένας εκπρόσωπος της εξυπηρέτησης πελατών θα εξετάσει προσεκτικά τη βαλίτσα σας και θα συμπληρώσει την φόρμα Δήλωσης Φθαρμένης Αποσκευής. Διαμαρτυρίες για την φθορά των αποσκευών σας πρέπει να υποβάλλονται στον αερομεταφορέα έως και 7 ημέρες μετά την παραλαβή αυτών. Η αεροπορική εταιρεία είναι υπεύθυνη να εξετάσει το θέμα και να επικοινωνήσει μαζί σας.

Αν η αποσκευή σας έχει χαθεί ή έχει καθυστερήσει.

Αν κατά την άφιξή σας στο αεροδρόμιο προορισμού δεν βρείτε την βαλίτσα σας θα πρέπει να το αναφέρετε στο γραφείο Απολεσθέντων του αεροδρομίου και να συμπληρώσετε την Δήλωση Απώλειας Αποσκευής. Η Αναφορά θα μπει στο κεντρικό σύστημα και όταν η βαλίτσα φτάσει στον προορισμό της θα ειδοποιηθείτε. Απαίτηση για αποζημίωση από την αεροπορική εταιρεία πρέπει να υποβάλετε έως και 21 ημέρες από την ημέρα που παραλάβατε την βαλίτσα. Αν η αποσκευή σας δεν βρεθεί σε διάστημα 21 ημερών θεωρείτε χαμένη και σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει χρονικό όριο για την απαίτηση αποζημίωσης από την αεροπορική εταιρεία. Τα ποσά αποζημίωσης διαφέρουν από εταιρεία σε εταιρεία.

Τι περιλαμβάνει η αποζημίωση.

Εάν δεν θέλετε να χάσετε την αποζημίωσή σας για φθορά ή απώλεια αποσκευής θα πρέπει να στείλετε γραπτώς το αίτημα σας μέσα στο προαναφερθέν χρονικό διάστημα. Η διαδικασία αποζημίωσης περιγράφετε λεπτομερώς και ξεκάθαρα από την κάθε αεροπορική εταιρεία. Στην γραπτή αίτησή σας για αποζημίωση θα πρέπει να υπάρχει απαραίτητως ένα αντίγραφο της δήλωσης Απώλειας/Φθοράς αποσκευής, μια λίστα με τα αντικείμενα που περιείχε η βαλίτσα καθώς και την αξία των αντικειμένων που ζητάτε αποζημίωση. Επιπλέον θα πρέπει να συμπεριλάβετε έγγραφα που θα επιβεβαιώνουν το κόστος επισκευής της βαλίτσας ή ότι η βαλίτσα δεν μπορεί να διορθωθεί καθώς και αποδείξεις του κόστους των χαμένων ή κατεστραμένων αντικειμένων. Αν τα παραπάνω έγγραφα δεν υπάρχουν τότε η εκάστοτε εταιρεία θα υπολογίσει το μέγεθος της αποζημίωσης από το βάρος της βαλίτσας σύμφωνα με τα κιλά της κατά το check-in. Σε περίπτωση χαμένης αποσκευής ή παράδοση με καθυστέρηση μπορείτε να αγοράσετε αντικείμενα πρώτης ανάγκης τα οποία σε κάθε περίπτωση πρέπει να είναι δικαιολογημένα και οι αποδείξεις από την αγορά τους πρέπει να συμπεριληφθούνε στην αίτηση για την αποζημίωση.

Ζήτηση αποζημίωσης για φθορά ή απώλεια αντικειμένων μέσα από την βαλίτσα.

Κατά κύριο λόγω μπορείτε να ζητήσετε αποζημίωση για φθορά ή απώλεια αντικειμένων μέσα από την βαλίτσα, ωστόσο συχνά οι εταιρίες αναγράφουν στους κανονισμούς τους ότι δεν καθίστανται υπεύθυνες για την μεταφορά αντικειμένων μεγάλης χρηματικής αξίας. Για τον παραπάνω λόγω καλό είναι πριν από το ταξίδι σας να γνωρίζετε τους όρους σύμβασης μεταφοράς καθώς και πληροφορίες σχετικά με την ασφάλιση τέτοιων αντικειμένων. Αν μεταφέρετε αντικείμενα μεγάλης χρηματικής αξίας ίσως θα πρέπει να κάνετε προσωπική ασφάλεια ταξιδιού ή να κάνετε χρήση υψηλής ευθύνης από την αεροπορική εταιρεία συμπληρώνοντας την ειδική φόρμα κατά την διαδικασία του check-in και πληρώνοντας ένα έξτρα ποσό.

Υπάρχει κάποιο χρονικό διάστημα στο οποίο η αεροπορική εταιρεία πρέπει να καταβάλει την αποζημίωση;

Οι κανονισμοί δεν προβλέπουν κάποιο συγκεκριμένο χρονικό περιθώριο στο οποίο η αεροπορική εταιρεία πρέπει να καταβάλει την αποζημίωση. Εάν δεν πάρετε κάποια απάντηση ή αν το ποσό αποζημίωσης που λάβατε είναι ανεπαρκές τότε μπορείτε να ακολουθήσετε την νομική οδό. Εδώ βέβαια υπάρχει χρονικό περιθώριο 2 χρόνων από την ημερομηνία άφιξης του αεροπλάνου στον προορισμό.

Που φτάνει η ευθύνη της αεροπορικής εταιρείας;

Οι οικονομικές υποχρεώσεις της αεροπορικής εταιρείας για φθορά, καθυστέρηση ή απώλεια αποσκευής περιορίζονται περίπου στα 1.100 ευρώ. Ωστόσο στην περίπτωση καθυστέρησης αποσκευής η εταιρεία δεν φέρει καμία ευθύνη εφόσον έγιναν όλες οι απαραίτητες ενέργειες για την αποφυγή αυτής της καθυστέρησης ή εφόσον καμία ενέργεια δεν ήταν δυνατόν να γίνει. Στην περίπτωση φθοράς ή απώλειας η εταιρεία έχει την υπαιτιότητα εφόσον κριθεί ότι ήταν δικό της σφάλμα. Για τις χειραποσκευές η αεροπορική εταιρεία δεν φέρει καμία ευθύνη εκτός εάν υπάρξει φθορά από την ίδια την εταιρεία ή από κάποιο άτομο του πληρώματος.

Το ξέρω, είναι ο μεγαλύτερός σας φόβος! Αν η αεροπορική εταιρεία χάσει τη βαλίτσα σας, έχετε δικαιώματα. Μην το ξεχνάτε αυτό. Μετά το πρώτο σοκ, θα πρέπει να ασχοληθείτε με την ανεύρεση της αποσκευής σας. Εφοδιαστείτε με υπομονή και επιμονή και ξεκινήστε το κυνήγι του χαμένου θησαυρού!